Fetma

Såg ett program igår om tjocka barn och vuxna i USA och det skrämde mig. Vet ni att staten Mississippi är bebodd med flest tjocka människor i hela USA. I de fattigare områden finns det inga snabbmatställen som inte erbjuder friterad mat, de friterar till och med Snickers, som att den i sig inte är onyttig nog. Portionerna är enorma och ett äpple kostare en dollar, lika mycket som en portion chicken wings. 


De som har mer pengar kan välja bättre mat, skaffa hjälp med att hantera barnens ätande och de har råd med gymkort och till och med personligtränare. Men vad ska de fattiga göra? De blir bara fetare. Är det statens fel eller ska man ta ansvar för sitt och sina barns intag?! Jag säger både ock. Staten kan exempelvis sluta servera friterad mat i skolorna, de kan sänka priset, moms och skatt på nyttig mat som fruk och sallad och höja priset på onyttigheterna. Men visst finns det en efterfrågan så finns det förr eller senare ett utbud, för som vi vet så styrs ju marknaden av just utbud och efterfågan. Individen måste ändå ta ansvar och jag antar att det blir svårare när fetma är accepterat, kläder säljs upp till storlek 72!!! Man är ju inte ensam. 


Jag säger bara, sköt om din kropp, ta vara på den goda och nyttiga maten. Har du bestämt dig för att gå ner eller upp i vikt se då till att fullfölja planen fullt ut och inte jojjobanta som Tara Reid





Skrivet av Styliah Lady 2008-10-23 kl 11:42

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0